De coronamaatregelen houden stand en wij zien de strijdlustigheid van onze klanten groeien. Deze tijd verbroedert en maakt ondernemers ook creatief. Veel van onze klanten nemen de stap richting afhaal en bezorging. Voor de een zijn dit uitbreidingen van bestaande werkzaamheden, voor de andere is dit nieuw en onbekend terrein. Hoe zorgt u ervoor dat u tijdens de coronacrisis uw hoofd boven water houdt met afhaal en bezorging? We zetten veel voorkomende vragen voor u op een rij.

Na het lezen van dit artikel heeft u antwoord op de volgende vragen:
• Hoe pas ik mijn menukaart aan op afhaal en bezorging?
• Hoe borg ik de kwaliteit van mijn gerechten bij afhaal en bezorging?
• Hoe voorkom ik besmetting met corona via mijn keuken?
• Zijn er extra maatregelen die ik moet treffen om de bestelling veilig af te laten halen?
• Ga ik wel of geen gebruik maken van een online bestelplatform?
• Hoe promoot ik mijn bezorg- en afhaaldienst?
• Wegen de kosten en baten tegen elkaar op als ik ga bezorgen / laat afhalen?

Hoe pas ik mijn menukaart aan op afhaal en bezorging?

Uw huidige menukaart moet op de schop want niet al uw gerechten lenen zich voor bezorging en afhaal. U wilt natuurlijk dat de kwaliteit en presentatie van uw gerechten intact blijven. Uw kaart voor bezorging mag daarom gerust afwijken van de reguliere kaart.

Kijk als eerste welke gerechten u eenvoudig en met beperkte mankracht kunt bereiden. Een goede mise-en-place is hierbij het halve werk. Kijk ook of u de gerechten lang warm kunt houden zonder verlies van kwaliteit.


Beperk het aantal gerechten tot maximaal 3 voorgerechten, 4 hoofdgerechten en 3 nagerechten. Wilt u uw keukenbrigade nog verder ontlasten? Kies dan voor een specifiek weekmenu voor een vaste prijs.

Stel ook een maximum in voor het aantal couverts die uw keuken per dag kan draaien. Hiermee garandeert u de kwaliteit van uw gerechten en wordt de druk op uw personeel beperkt. Ook voorkomt u dat er te veel mensen tegelijk naar uw zaak komen om hun bestelling af te halen of dat de druk op de bezorging te groot wordt.

Denk bij de bezorging ook eens aan uw drankenkaart. Door uw klanten ook nu te adviseren in passende wijnen en bieren kunt u toch nog omzet uit uw dranken halen. Vergeet ook niet een simpel flesje fris aan te bieden. Alles wat u extra verkoopt is mooi meegenomen.

Hoe borg ik de kwaliteit van mijn gerechten bij afhaal en bezorging?

Normaal gaan uw gerechten direct uit de combisteamer of pan op een voorverwarmd bord en onder de warmhoudlamp. De tafel van uw gast is daarna nog maar een paar stappen verwijderd. Bij afhaal en bezorging zal uw gerecht vaak enkele kilometers moeten overbruggen voordat het uw klant bereikt. Een nieuwe uitdaging om de kwaliteit hoog te houden die om een nieuwe aanpak vraagt.

Door uw gerechten in een geïsoleerde verpakking te vervoeren ontsnapt er een minimale hoeveelheid warmte. Denk aan een speciale warmhoudzak, -doos of aluminiumfolie. Zodra het gerecht is verpakt is snelle levering geboden en plaatst u het in een thermobox. Dit is een budgetvriendelijke manier om het gerecht warm bij de klant te bezorgen. Verlaten de gerechten niet direct uw zaak dan is een warmhoudvitrine een goede oplossing.


Heeft u de juiste verpakking gevonden? Test dan hoe lang uw gerecht warm blijft. Op basis van deze gegevens kunt u uw bezorgregio bepalen. Zorg dat u realistisch bent in het opstellen van de bezorgregio en maak deze niet te groot. Start bijvoorbeeld met een klein bezorggebied op maximaal 5 minuten rijden. Stop een persoonlijk kaartje bij de bestelling en vraag de klant actief om zijn ervaringen met u te delen. Optimaliseer waar nodig en breidt dan pas verder uit.

Uw menu warm bij uw klanten afleveren kan een hele uitdaging zijn. Wilt u uw vingers hier niet aan branden? Dan hebben we een omdenker voor u: bezorg uw maaltijden gekoeld en laat uw klanten het zelf opwarmen. Met de door u bijgeleverde instructies kan uw klant op elk gewenste tijd met een warme maaltijd aan tafel. U levert uw bestellingen namelijk al in de middag af.


 

Hoe voorkom ik besmetting met corona via mijn keuken?

Hygiëne is altijd een belangrijk aspect in de professionele keuken. Ook in deze tijd verwijst Koninklijke Horeca Nederland naar de maatregelen die in de hygiënecode voor de horeca worden omschreven. Wel kunt u ervoor zorgen dat het voedsel zo min mogelijk door de hand gaat. Laat uw personeel ook extra vaak hun handen wassen.

Regels - die momenteel voor alle Nederlanders gelden – zullen ook door uw personeel streng opgevolgd moeten worden. Zo ook de 1,5 meter afstand welke in een keuken vaak moeilijk te realiseren is. Probeer hierbij zoveel mogelijk in oplossingen te denken door bijvoorbeeld iedereen  in zijn eigen aparte parti te laten werken. Als het mogelijk is zou u erover na kunnen denken om in shifts te werken. Door uw mise and place te optimaliseren en efficient te werken kunt u op deze manier ruimte in uw keuken creëren. Bij lichte verkoudheidsklachten moet uw personeel altijd thuis blijven. Hierbij kunt u denken aan neusverkoudheid, keelpijn, loopneus, hoesten, niezen en verhoging.

Op de website van het Voedingscentrum lezen wij dat er geen bewijs is dat het coronavirus via voedsel wordt overgedragen: ‘Coronavirussen hebben een dier of mens nodig om in leven te blijven en te groeien. Dat kan niet in voedsel,’ zo stellen zij. Volg ook hierbij altijd de adviezen van het RIVM.

Zijn er extra maatregelen die ik moet treffen om de bestelling veilig af te laten halen?

U bent als ondernemer verantwoordelijk voor de veiligheid in uw zaak. Er mogen maximaal drie klanten tegelijk aanwezig zijn. Als dit aantal is bereikt, zult u uw andere klanten moeten verzoeken om buiten te wachten. Hang een poster op de deur om het deurbeleid duidelijk te communiceren.

Drie klanten is het maximale aantal dat u in uw zaak mag toelaten als u 1,5 meter afstand tussen de klanten kunt garanderen. Met tape kunt u op de vloer strepen aanbrengen waarmee u de afstand van 1,5 meter aangeeft. Zorg ook dat uw personeel 1,5 meter afstand tot uw klanten bewaard, door ook bij de kassa een streep op de grond te plaatsen.


Bij de ingang kunt u desinfecterende gel neerzetten zodat bezoekers eerst hun handen ontsmetten voordat ze uw zaak betreden. Reinig regelmatig oppervlakten die veel worden aangeraakt, denk hierbij aan de deurklink en de pinautomaat.

Vraag uw klanten om zoveel mogelijk contactloos te betalen. Of kies voor betaling vooraf. Dit voorkomt niet alleen handcontact, u heeft ook de betaling op voorhand ontvangen.

Ga ik wel of geen gebruik maken van een online bestelplatform?

Kies ik ervoor om de bezorging uit te besteden?

Dan zijn er verschillende partijen waar u terecht kunt. De bekendste zijn Deliveroo en Thuisbezorgd. Zij kunnen u veel werk uit handen nemen en hebben een uitgebreid platform waarop u mee kunt liften. Deze platforms worden door veel bezoekers bezocht nog voordat ze hebben besloten wat en waar ze willen eten. Een mooie mogelijkheid om uw eetgelegenheid onder de aandacht te brengen.

Een groot nadeel bij het uitbesteden van de bezorging is de commissie die betaald moet worden. Vaak betaalt u per order een percentage en bent u overgeleverd aan de service van de externe partij. Hou ook rekening met de pariteitsclausule. Dit houdt in dat u op uw eigen website geen lagere prijzen mag aanbieden dan op het platform.

Houd ik de bestellingen in eigen hand?

Dan kunt u een bestelmodule op uw website installeren. CMS-systemen zoals Wordpress bieden hier kant en klare mogelijkheden voor aan. Maar het kan nog eenvoudiger. Laat uw klanten een berichtje sturen via WhatsApp, Facebook of Instagram. U stuurt een online betaalverzoek zoals een Tikkie terug. Uw betaling is op voorhand geregeld en u voorkomt een extra handcontact moment. Zorg wel voor een juiste administratie zodat de bestelling op de juiste tijd bij het juiste adres is.

Hoe promoot ik mijn bezorg- en afhaaldienst?

U heeft uw menukaart aangepast aan bezorging, de keukenbrigade staat op scherp en uw gerechten kunnen volgens de gestelde richtlijnen worden afgehaald. Tijd om al uw klanten te laten weten dat ze bij u terecht kunnen voor een diner aan huis!

1.    Richt op uw website een speciale pagina in met de mogelijkheden. Natuurlijk vermeldt u het menu maar denk ook aan de tijden dat u bereikbaar bent en de bestelvoorwaarden. Vanaf de homepage maakt u deze pagina bereikbaar via een mooie afbeelding en duidelijke link.
2.    Zet al uw middelen in om uw afhaal- en bezorgmenu te promoten. Plaats regelmatig een update op uw social media, verstuur digitale nieuwsbrieven, plak een poster op uw deur en maak zelfs een speciale boodschap voor op uw voicemail.
3.    Doe iets extra waardoor uw klanten uw zaak waarderen en gaan delen op social media. Dit kan al heel eenvoudig: een mooie verpakking, een handgeschreven kaartje of een leuke actie doet al snel wonderen. Bedenk iets dat bij uw onderneming past en hou het authentiek. Reageer ook actief op berichten waarin u wordt genoemd en deel dit bijvoorbeeld in uw stories op instagram.
4.    In Google Maps kunt u sinds kort aangeven dat uw horecazaak maaltijdbezorging en afhalen aanbiedt. Met deze nieuwe functie kan specifiek naar afhaal- en bezorgrestaurants in de buurt worden gezocht. Een slimme manier om uw restaurant, cafetaria of pizzeria extra onder de aandacht te brengen.
5.    Maak gebruik van de kracht van herhaling. Door een bericht op verschillende manieren te communiceren, kunt u uw klanten steeds opnieuw bereiken. Deel bijvoorbeeld niet in één keer uw hele menukaart maar steeds een ander gerecht met de mogelijkheid om de hele menukaart te bekijken.

Wegen de kosten en baten tegen elkaar op als ik ga bezorgen / laat afhalen?

Nu de deuren van uw restaurant op last van de overheid gesloten zijn, kunt u omzet genereren door in te spelen op de afhaal- en bezorgmarkt. Er zijn echter wel enkele punten die uw aandacht verdienen voordat u definitief beslist of dit voor u gunstig zal uitpakken:

1.    Houd rekening met de kosten van verpakkingsmateriaal
2.    Houd rekening met de kosten van de bezorging (zowel brandstof als personeelskosten)
3.    Worden uw bestellingen afgehandeld door een bestelplatform? Dan zullen hier ook kosten aan verbonden zijn
4.    De compensatie die u van de overheid zult krijgen voor de loonkosten zullen worden verlaagd als u omzet boekt. Verdiep u daarom goed in de nieuwe regelgeving Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), de voormalige regeling voor werktijdverkorting.

Een kosten- en batenanalyse die u als ondernemer op voorhand goed moet maken. Bepaalde kosten – zoals die van bezorging – zou u aan uw klanten door kunnen berekenen. Echter kan dit voor uw klanten een drempel opwerpen om te bestellen.

Er zijn voorbeelden bekend van ondernemers die na het starten, snel zijn gestopt met bezorging en afhaal. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) behoren deze ondernemers echter tot een uitzondering.

Handige apparatuur voor afhalen & bezorgen

Meer informatie…

Met dit artikel hopen wij uw belangrijkste vragen over afhaal en bezorging in coronatijd te hebben beantwoord. Wilt u verder lezen?

TIP! Hou de site van het RIVM in de gaten >
Alle actuele maatregelen rond het coronavirus vindt u op de website van de Rijksoverheid >
Links naar de noodverordeningen per regio vindt u op de site van KHN >