Kooklessen worden praktijkgerichter door samenwerking met kantine

Vellesan College

IJmuiden

Op het Vellesan College in IJmuiden zitten 1.200 leerlingen, waarvan 450 worden klaargestoomd voor het MBO. Voorbereiding op de praktijk staat centraal in het complete onderwijsaanbod. Om de praktijk ook in de leskeuken zo goed mogelijk na te bootsen, hebben wij samen met de vakdocenten een concept bedacht waarbij de leskeuken direct samenwerkt met het restaurant en de uitgifte in de kantine.

Vellesan College
1/5
Vellesan College
2/5
Vellesan College
3/5
Vellesan College
4/5
Vellesan College
5/5
Modal Image
/

Het voldoet volledig aan de verwachtingen die we op voorhand hadden.

Rector Marc Boelsma | Vellesan College

Rector Marc Boelsma | Vellesan College

Rector Marc Boelsma aan het woord

“De docenten zijn uitermate tevreden met de nieuwe leskeuken”, concludeert rector Marc Boelsma. “Het voldoet volledig aan de verwachtingen die we op voorhand hadden. En ik denk dat dit met name het gevolg is van een gedegen vooroverleg. Met name de uitgebreide intake met Ben Maarse (adviseur Onderwijs bij Hakvoort Professional red.). Hij heeft de leskeuken in het oude gebouw, samen met de vakdocenten van Zorg en Welzijn, uitvoerig bekeken. Samen hebben ze gekeken wat er goed gaat en wat er anders zou kunnen. En dat heeft Ben weten te vertalen in dit ontwerp.”

Vellesan College
1/5
Vellesan College
2/5
Vellesan College
3/5
Vellesan College
4/5
Vellesan College
5/5
Modal Image
/

Meer mogelijkheden met minder m2

“We hebben qua vierkante meters een veel kleinere ruimte dan in het oude gebouw, maar je merkt dat niet als je er nu lesgeeft of les krijgt. De nieuwe leskeuken is een stuk efficiënter ingedeeld.”


Leerlingen bereiden zelf pauzeproducten

“In het verleden hadden we alleen een leskeuken. Nu hebben we een leskeuken gekoppeld aan het restaurant en het uitgiftebuffet voor de verkoop van de producten in de pauze. En daar zie je gewoon dat de knowhow van Hakvoort Professional de meerwaarde heeft betekend om dat ze efficiënt mogelijk in te richten.


Je wilt leerlingen een zo echt mogelijke situatie bieden. Hetzij als voorbereiding voor het MBO, hetzij op een andere vervolgstudie, dan wel op de dagelijkse praktijk waar ze in terecht gaan komen. En dan moet je het ook zo realistisch mogelijk neerzetten. Dus ook met echte verkoop en de druk van: zo meteen is het pauze en komen er 250 leerlingen voor een pauzeproduct. Die combinatie met de logistiek is heel mooi gelukt.”